Hoeveel kurkuma moet je innemen om de gunstige effecten te bekomen?

Kurkuma is een oud kruid dat afkomstig is van de wortel van de Curcuma longa plant.
Kurkuma wordt niet enkel in de keuken gebruikt, het fungeert ook al zo'n 4000 jaar als medische remedie.

Vandaag de dag zijn wetenschappers tot het besluit gekomen dat kurkuma niet alleen een krachtig  anti-kanker, anti-bacterieel en anti-ontstekings middel is, maar ook een krachtige remedie voor de spijsvertering.

Hoeveel Kurkuma moet je innemen?
Afhankelijk van de reden waarom je gebruik maakt van dit kruid en de vorm waarin je het gebruikt, zal de dosering voor kurkuma veranderen.
Hier volgen enkele specifieke richtlijnen van een aantal gerenommeerde gezondheidswerkers en instituten.
Het eerste wat je moet weten is dat er in wezen twee soorten kurkuma doseringen zijn :

1. De preventieve dosering:een lage dosis die kan gebruikt  worden zolang als nodig of die zelfs voor altijd kan gebruikt worden.

2. De therapeutische dosering: een  typisch genezende dosering is  veel hoger dan een preventieve en wordt gebruikt voor een specifieke diagnose.
Een grote dosis is niet bedoeld om voor een onbepaalde tijd  ingenomen te worden, maar tot het probleem is opgelost.
In de onderstaande aanbevolen doseringen, zal je  merken dat sommige van de grotere, genezende  doses worden aanbevolen voor mensen die lijden aan extreme pijn zoals in het geval van artritis of pijn bij kankerpatiënten.

Kurkuma is beschikbaar in de volgende vormen:

1. Gesneden wortel
Dit is in wezen verse kurkuma die nog de natuurlijke vochtigheid van de plant (water) bevat.
Je kan  deze toevoegen aan andere voedingsmiddelen, zoals salades of zelfs een groenteschotel.

Kook of verwarm deze wortel niet om de waardevolle voedingsstoffen niet te vernietigen.

2. Gedroogde wortel
Kurkuma poeder wordt gemaakt door het vriesdrogen van de vers gesneden wortel, die vervolgens vermalen wordt tot een poeder.
Supplementen zijn meestal in deze vorm.
Curcumine wordt gewonnen uit de kurkuma en vervolgens geconcentreerd om de gestandaardiseerde poeders te bekomen (elke dosis moet de exacte hoeveelheid actieve ingrediënten bevatten om te kunnen 'gestandaardiseerd' genoemd worden.)

3. Vloeibaar extract

Dit is een vloeibare vorm van de werkzame bestanddelen die  gewoonlijk gemengd worden met plantaardige glycerine en water.

4. Tinctuur
Tincturen worden gemaakt met alcohol.
Tincturen kunnen variëren in sterkte, maar de basisingrediënten zijn kurkuma, gedestilleerd water en 20% alcohol.

5. Thee
De kurkuma wortel is ook beschikbaar als een thee.
Sommige mensen voegen een beetje kokosolie / melk en zwarte peper toe  of je  kan er ook  melk en honing aan toevoegen.

Opgelet: Piperine, het werkzame bestanddeel in zwarte peper zal  de biologische beschikbaarheid van curcumine aanzienlijk verhogen.
Ook  het gebruik van kokosolie zorgt daar voor.

De ideale kurkuma dosering
( voor volwassenen volgens de Universiteit van Maryland Medical Center,
kinderen onder de 6 jaar dienen een lagere dosering in te nemen en slechts 1 maal per week)

Preventief:

• 3-5 g vers gesneden wortel, dagelijks
  • 1-3 g gedroogde poedervorm wortel, dagelijks400-600 mg, curcumine (gestandaardiseerd poeder) 3 maal daags
  • 30-90 druppels vloeibaar extract(1:1) , dagelijks
  • 15-30 druppels tinctuur(1:2) , 4 maal, dagelijks

Volgens WebMD, worden de volgende kurkuma doseringen aanbevolen voor elke specifieke aandoening:

• Maagklachten: 500 mg van kurkuma, vier keer per dag
  • Osteoartritis: 500 mg van het specifieke geelwortelextract voor deze aandoening dat 95% gestandaardiseerd poeder bevat, tweemaal daags
  • Reumatoïde artritis: 500mg curcumine, extract voor deze aandoening dat 95% gestandaardiseerd poeder bevat, tweemaal daags

Volgens Dr. Weil:

• 400mg - 600 mg curcumine (gestandaardiseerd), 3 keer per dag.
  • De doseringsinstructies kunnen ook variëren in bepaalde  gevallen, zoals bijvoorbeeld  in een acute fase van pijn.
  • In een dergelijk geval kun je een hogere kurkuma dosis nodig hebben voor een paar dagen om de dingen onder controle te krijgen totdat je je  beter voelt, daarna zal de standaard dosis terug worden voorgesteld.

Gebruik van kurkuma bij kanker:

Week 1: Begin met een lage dosering van 1 gram curcumine per dag.
Als je geen bijwerkingen hebt, neem het dan in gedurende  een week.

Week 2: Verhoog de dosering van curcumine tot 2 g / dag.

Controleer opnieuw op eventuele problemen bijwerkingen enz.
Als alles goed gaat, neem het voor een week.

Week 3: Verdubbel de dosis nogmaals tot 4 g / dag.
Nogmaals, als de dingen er goed uit zien,  neem het nogmaals voor een week.

Week 4-8: Verdubbel de dosis  een laatste keer tot 8 gram / dag.

Ga door met deze dosis gedurende 5 weken.

Mogelijke bijwerkingen van grote en langdurige doses kurkuma

• Doordat kurkuma de bloedsuikerspiegel zodanig verlaagt, dienen diabetici en mensen die lijden aan hypoglycemie hun arts te raadplegen alvorens kurkuma te gebruiken.

• In hoge doses, verlaagt kurkuma  de bloeddruk zodanig dat het niet mag genomen worden samen met kruiden die een vergelijkbaar effect hebben of met geneesmiddelen zoals antihypertensiva die je bloeddruk kunstmatig verlagen.

• Kurkuma verlaagt de slechte cholesterol ( LDL) en verhoogt de goede cholesterol ( HDL), daarom kan kurkuma het effect van cholesterolverlagende geneesmiddelen stimuleren.

• Kurkuma is een natuurlijke bloedverdunner en mag  niet worden ingenomen samen met bloedverdunnende medicijnen of kruiden die  bloed verdunnende  eigenschappen hebben.
  • Doordat kurkuma ook het bloed verdunt, moet de inname een week voor een chirurgische ingreep worden stopgezet.

• Indien kurkuma ingenomen wordt op een lege maag, kan het misselijkheid veroorzaken.

• Mensen die problemen hebben met de galblaas of galstenen dienen therapeutische doses van kurkuma te vermijden omdat het de gal productie verhoogt.

• In het algemeen is kurkuma heel veilig en de bijwerkingen komen meestal enkel voor bij een inname van een hoge dosis of bij langdurig gebruik

Bij het innemen van een hoge dosis , is het dus steeds aangewezen om je arts te raadplegen, vooral wanneer je van plan bent om langdurig kurkuma te gebruiken!

Bronnen: healthyfoodmyway.comwebmd.comdrweil.com