Salie: een Godsgeschenk voor je lichaam

Salie

Salie is een van de meest geneeskrachtige planten van onze planeet.

De Latijnse naam - Salvia officinalis - komt van het woord salvare , wat betekent 'om op te slaan' of te behandelen.

In de graven van de farao's, was deze plant het belangrijkste ingrediënt voor het mengsel om te balsemen.

Al van in de oudheid

De Griekse arts Dioscorides gebruikte salie om een groot aantal ziekten, zoals bloeden, koorts, nierstenen en onregelmatige menstruatie te behandelen.

Ten tijde van Keizer Karel werd salie in elke tuin geplant en beschouwd als de meest helende plant.

Ze gebruikten het om de behandeling van vrijwel elke ziekte en daarmee heeft salie de status van heilige plant gekregen.

Geneeskracht en effectieve ingrediënten:

Salie bevat essentiële olie, salviol, pineen, cineol, borneol, kamfer, tannine, bittere stoffen, eiwitten, zetmeel, gom, calciumoxalaat, een zout van fosforzuur, kalium en calciumzout.

Helend effect

• Salie zuivert het bloed, stimuleert de secretie van slijm uit de luchtwegen, beïnvloedt de slijmsecretie van de maag, zodat patiënten weer eetlust krijgen.
  • Salie is niet alleen goed tegen ontstekingen, maar geneest ook alle ontstekingen van de darm, maag, lever, galblaas en urinewegen.
  • Salie thee is een buitengewone aanwinst voor gorgelen in de keel bij keelpijn en ontsteking van de slijmvliezen in de mond.
  • Salie wordt gebruikt in een verscheidenheid van metabolische symptomen van de ziekte, kan een aanvullende behandeling zijn voor reuma en jicht, en verschillende zenuwaandoeningen.
  • Salie thee, bij vaker drinken, versterkt het hele lichaam, voorkomt beroerte en behandeld als enige kruid naast lavendel nachtelijk zweten.

Ook artsen erkennen goede eigenschappen van salie thee

De beste resultaten zien ze bij gebruik tegen krampen, ruggenmerg ziekten, ziekten van de klieren en trillende ledematen.

In geval van één van deze ziekten drink twee kopjes thee per dag.

De thee heeft een uitstekende effect op de lever en de bloedvaten, vermindert een opgeblazen gevoel en andere ongemakken in verband met een verminderde leverfunctie.

Als je geen amandelen meer hebt, die een rol spelen op de giftige stoffen, die direct van invloed zijn op de nieren, kan salie die functie deels opvangen.

Geconcentreerd aftreksel van salie helpt tegen bloeden, en losse tanden, parodontitis en zweren op het tandvlees.

Ook voor uitwendig gebruik

Voor insectenbeten breng gemalen blaadjes onder een kompres aan op de beet.Voor uitwendig gebruik wordt ook gebruik gemaakt van salie thee, op kompressen tegen ontstekingen, pijn in de nek, tand abcessen, ontsteking van de keel en mond.

Salie thee wordt bereid als volgt

1-2 theelepels salie op 2 dl kokend water 10 minuten getrokken.

De thee is vrij sterk geurend en kan wat onsmakelijk zijn om te drinken.

De thee mag meerdere malen per dag gedronken worden.

Salie is zeker een plant die we als een geschenk van God moeten beschouwen, die we thuis in onze apotheek zouden moeten hebben.

Let op: zwangere vrouwen en personen met allergieën en ernstige aandoeningen dienen steeds advies van de behandelende arts in te winnen.